۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تشدید حمله بدافزارها به سیستم عامل مک

تشدید حمله بدافزارها به سیستم عامل مک

تشدید حمله بدافزارها به سیستم عامل مک

تشدید حمله بدافزارها به سیستم عامل مک |

شرکت امنیتی مالوربایتس که توسعه‌دهنده آنتی ویروس معروف مالوربایتس هم هست، اخیرا گزارشی منتشر کرده که در آن خبرهای خوبی برای کاربران مک پیدا نمی‌شود. بر اساس این گزارش، تهدیدات سیستم‌عامل مکینتاش به شدت افزایش یافته‌اند.

در این گزارش، مالوربایتس نگاهی به تهدیدات سیستم‌عامل‌های ویندوز، مکینتاش و اندروید انداخته و لیستی از بدترین بدافزارها را منتشر کرده است. این شرکت متوجه شده که از هر ۲۵ تهدید امنیتی، ۶ تهدید مختص مکینتاش بوده است. این بدان معنی است که ۶ عدد از بدافزارهای معروف، سیستم‌عامل اختصاصی اپل را هدف قرار داده‌اند.

تشدید حمله بدافزارها به سیستم عامل مک

اما زنگ خطر اصلی زمانی به صدا در می‌آید که بدانیم ۱۶ درصد کل تهدیدات ردیابی شده، برای سیستم‌عامل مک توسعه داده شده بودند. دلیلی که باعث می‌شود این عدد کمی ترسناک به نظر برسد، کمتر بودن تعداد کامپیوترهای مبتنی بر سیستم‌عامل مکینتاش نسبت به ویندوز است. مدیر مک و موبایل مالوربایتس، توماس رید (Thomas Reed) می‌گوید:

ممکن است در ابتدا عدد ۱۶ درصد چندان چشمگیر نباشد، ولی اگر تعداد دستگاه‌هایی که این تهدیدات در آن‌ها شناسایی شده‌اند را در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید که این اعداد جالب توجه هستند.

علاوه بر این رید، می‌گوید کاربران آنتی ویروس مالوربایتس در مک، یک دوازدهم کاربران ویندوزی هستند. با این حال، داده‌های نگران کننده دیگری نیز منتشر شده است. آنتی ویروس مالوربایتس ۹.۸ تهدید به ازای هر مک را شناسایی کرده در حالی که این عدد برای سیستم‌عامل ویندوز تنها ۴.۲ تهدید به ازای هر دستگاه بوده است. اما پیدا کردن تقریبا دو برابر بیشتر از بدافزارها روی مک، کمی خطرناک است. اما این طور که به نظر می‌رسد، جایی برای نگرانی وجود ندارد.

تشدید حمله بدافزارها به سیستم عامل مک

با وجود این که این اعداد و ارقام نمی‌توانند خبر خوبی برای کاربران مک باشند، اما همچنان می‌توان گفت که سیستم‌عامل مک، نسبت به ویندوز امن‌تر است. زیرا بدافزارها و ویروس‌هایی که برای این پلتفرم توسعه داده می‌شود، به بدی ویندوز نیست. در اصل بیشتر بدافزارهای توسعه‌داده شده برای مکینتاش، تبلیغ افزار بودند. یعنی این برنامه‌ها تنها تبلیغات اضافی را به کاربر نشان می‌دادند.

همچنین فراموش نکنید که گزارش مالوربایتس تنها کاربرانی را در نظر می‌گیرد که آنتی ویروس این شرکت را نصب کرده باشند. پس از آن جایی که کاربران ویندوز بیشتر هستند، نمی‌توان به طور دقیق این دو قضیه را به هم تعمیم داد. در نتیجه هنوز سیستم‌عامل مک نسبت به ویندوز، بستری امن‌تر به حساب می‌آید، اما شاید در آینده این رویه به این صورت پیش نرود.

اشتراک بگذارید
قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *